SMC-försäkringen – MC-försäkringen som är billig. Men hur bra är den?

Har fått endel frågor om vad jag anser om SMC:s försäkring för MC-ägare. Det är ett samarbete som SMC har med Folksam, så försäkringen hamnar alltså i Folksam om man väljer att teckna den. Kan va bra att känna till.

När det gäller upplägget så är det smart och bra anser jag. Beroende på vad för typ av motorcykel du har, så finns en grundutbildning och en avancerad utbildning. Om du tex har en brukshoj, så räcker det många gånger med en grundutbildning. Men om du äger en sportcykel/sporthoj så är det en avancerad utbildning som gäller. Dessa utbildningar ska hålla en mycket hög nivå, med moment som bromsning, kurvtagning och en hel del annat. Att behärska dessa moment är givetvis någonting som gör motorcyklisten till en bättre förare. Absolut. Och det bör givetvis också synas i försäkringspremien. Ni som läst tidigare blogginlägg ang detta resonemang vet mycket väl att jag tycker det är helrätt.

När det gäller den här typen av samarbete, tycker jag också det är jättebra. Det bästa hade ju varit om fler försäkringsbolag tog efter.

SMC-försäkringen – bra eller dålig?

När det gäller just Folksams SMC-försäkring så ser den bland annat ut såhär (Jag har fetmarkerat och kursiverat det som jag tycker är mest väsentligt);

Trafik: 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand: 25% av skadekostnaden , men lägst 1 200 kr.
Stöld: 25% av skadekostnaden , men lägst 3 000 kr.
Glas: 35% av kostnaden , men lägst 500 kr.
Räddning: 1 000 kr.
Rättsskydd: 20% av kostnaden , men lägst 1 500 kr.
Maskinskada: 2 000 kr.
Assistans: Ingen självrisk.
Vagnskada: 25% av skadekostnaden , men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.

(källa: http://www.folksam.se/forsakringar/mc/smcforsakringen/1.6160)

Har du en motorcykel som är värd 100 000 SEK, är vållande i en krock, så betalar du 25 000 kr i självrisk , om hojen totalförstörs (något som är rätt vanligt).

Har du en motorcykel som är värd 100 000 SEK, och blir bestulen på den, så betalar du 25 000 kr i självrisk .

Har du en motorcykel som är värd 50 000 SEK, och är vållande i en krock, så betalar du 12 500 kr i självrisk , om hojen totalförstörs.

Har du en motorcykel som är värd 50 000 SEK, och blir bestulen på den, så betalar du 12 500 kr i självrisk .

Detta anser jag inte är speciellt bra. Ingen ska krocka. Ingen vill krocka. Ingen vill få sin motorcykel bestulen. Men OM det händer, så vill man självklart ha ett bra skydd, inte ett dåligt. Det är därför vi har försäkringar. Inte som plåster på såren utan för att försäkra upp. Om då självrisken är en fjärdedel (t.o.m. 35% när det gäller glas), så faller hela idén med en försäkring. Du får ju ändå betala för kalaset om det händer nåt.

Men med dessa högra självrisker så tänker sig nog MC-föraren för en extra gång innan han ger sig ut, tänker kanske nån?
Det tror jag faktiskt inte!

Jag tycker inte att försäkringen är mycket att hänga i julgranen. Faktum är att SMC-försäkringen knappast kvalificerar sig till att kunna kallas försäkring, eftersom du själv får betala för kalaset om nåt händer. Vad är då försäkrat? Inget..

Även om du är duktig, och har genomgått SMC-utbildningen till punkt och pricka, så innebär det inte att du är immun mot dåliga bilister, eller arga tjuvar. Du löper fortfarande stor risk att drabbas, om du är en MC-förare och äger en MC. Med en SMC-försäkring får du dessvärre ett riktigt dåligt skydd.

Teckna istället en riktig MC-försäkring. Det finns många och bra alternativ i alla de stora bolagen och dessutom i flera av de mindre.

Andra intressanta bloggar om: , , , ,

Comments 1

  1. Mc-försäkringar wrote:

    Vi håller helt med dig!

    Posted 14 Jan 2010 at 16:56

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *